ملخص بحث: مجالات تدبر القرآن الكريم عند الشيخ السعدي -رحمه الله- من خلال كتابه" تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان" دراسة تطبيقية تحليلية
للباحث: د.بهاء الدين عادل عرفات دندنيس.
أستاذ مساعد في التفسير وعلوم القرآن، ومستشار علمي بمجمع القرآن الكريم بالشارقة، وإمام وخطيب مسجد خليل الرحمن بالشارقة.
مسخلص البحث
الحمد لله وكفى، وصلاة وسلامًا على الحبيب المصطفى، وآله وصحبه ومن اقتفى، وبعد:
يسلط هذا البحث الضوء على منهجية تدبر القرآن الكريم عند الشيخ عبد الرحمن السعدي-رحمه الله تعالى-، فيجلي مفهوم التدبر وفق رؤية الشيخ -رحمه الله تعالى-، ويكشف النقاب عن آلية الوصول إلى التدبر الأمثل لآيات القرآن الكريم، ويفصح عن الشروط التي ينبغي أن يتحلَّى بها من يخوض غمار التدبر، ويزيح الستار عن فوائد وثمرات ذلك التدبر، ويعرض نماذج تمثيلية لمجالات التدبر التي تطرق إليها الشيخ عبد الرحمن السعدي -رحمه الله تعالى- في كتابه "تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان"، وكانت الدراسة تطبيقية تحليلية على آيات مختارة من سور القرآن الكريم، وقد خلص البحث إلى جملة من النتائج، من أهمها:
- قدم الشيخ السعدي -رحمه الله تعالى- تفسيره "تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان "بقالب تدبُّري قَلَّ نظيره بين كتب التفاسير.
- مفهوم التدبر عند الشيخ السعدي -رحمه الله تعالى- شامل لأركان العملية البيانية للقرآن الكريم من: التفسير، والتدبر، والاستنباط، وقد جعل الشيخ التفسيرَ في المرتبة الأولى، يليه التدبر المعبَّر عنه بالتأمل، ثم الاستنباط المعبَّر عنه بالتحديقِ والاستخراجِ والوقوفِ على الحِكم والأسرار.
- كانت ثمرات التدبر عند الشيخ السعدي -رحمه الله تعالى- متعلقة بالجانب الإيماني العقدي، وهو أهم الجوانب وأسماها، وأعلى غايات التدبر وأغلاها.
- تنوعت آثار التدبر عند الشيخ السعدي بين الإثراء العلمي (تأملات ابتكارية، استنباطات، لطائف المعاني،...)، والانفعال الوجداني القلبي (تعجب، تأثر،...)، والسلوك العملي (الدعاء، الاستعاذة،...).
- تعددت مجالات التدبر عند الشيخ السعدي -رحمه الله تعالى-، وتراوحت بين المجالات الأسلوبية والمجالات الموضوعية.
الكلمات المفتاحية: مجالات، التدبر، السعدي، تيسير الكريم الرحمن.
Contemplation Areas of The Holy Quran According to Sheikh Al-Saadi –May Allah rest his soul- Through His Book “Tayseer Al-Karim Al-Rahman in the Interpretation of the Words of Al-Mannan "
Applied Analytical Study
Conducted by:
Dr. Bahaa Al-Deen Adel Arafat Dandis
Assistant Professor of Interpretation and sciences of the Qur'an.
Current job: scientific advisor at the Holy Qur’an Academy in Sharjah and the imam of Khalil Al-Rahman Mosque in Sharjah
Email: [email protected]
Abstract
Praise be to Allah, and blessings and peace be upon the beloved Mustafa, his family, companions and those who followed
This research sheds light on the methodology of Contemplation Areas of The Holy Quran by to Sheikh Saadi -May Allah rest his soul-. It clarifies the concept of contemplation according to the vision of the Sheikh and reveals the mechanism of reaching the optimal contemplation of the verses of the Holy Qur’an. It also discloses the conditions that should be possessed by those who engage in contemplation and unveils the benefits and fruits of that contemplation. Moreover, it presents representative examples of the areas of contemplation that Sheikh Abd al-Rahman al-Saadi – may his soul rest in peace - touched on in his book “Taysir al-Karim al-Rahman fi Tafsir al-Kalam al-Mannan. "The applied analytical study was conducted on selected verses from the Holy Qur’an. The research concluded a number of results, the most important of which are:
Sheikh Al-Saadi presented his interpretation in a contemplative and meditative form which distinguishes it from other interpretation books
The concept of contemplation according to Sheikh Al-Saadi includes the pillars of the rhetorical process of the Holy Qur’an: interpretation, contemplation, and deduction. The Sheikh put interpretation in the first place, followed by contemplation expressed by meditation, and then deduction expressed by staring, extracting, and revealing wisdom and secrets
The fruits of contemplation of Sheikh Al-Saadi were related to the creedal aspect of faith; which is the most important and supreme aspect and represents the ultimate and greatest goal of contemplation
The effects of contemplation of Sheikh Al-Saadi varied between scientific enrichment (innovative reflections, deductions, subtle meaning,...), sentimental and heartfelt emotions (amazement, affection,...), and practical behavior (praying, seeking refuge,...).
There were many areas of contemplation according to Sheikh Al-Saadi, and they ranged between stylistic and thematic areas
Keywords: areas, contemplation, Saadi, Tayseer Al-Karim Al-Rahman
لتحميل الملخص: اضغط هنا