Editing the statement regarding what the commentators said about it, “a complete pause,” and its effect on the meaning from the beginning of Surah Maryam to the end of Surah An-Nas
Main Article Content
Abstract
This study offers an applied analysis of the instances of *perfect pauses* (waqf tāmm) explicitly identified by Qur’anic exegetes in their commentaries on the verses spanning from Surah Maryam to Surah Al-Nās. It aims to clarify the
terpretive and rhetorical effects of such pauses on the meaning of the verses.
The study is limited to instances of perfect pause as cited in works of tafsīr (Qur’anic exegesis), excluding those mentioned solely in independent works on *waqf and ibtidā’*.
This study seeks to achieve several key objectives:
- To highlight the relationship between the perfect pause and Qur’anic interpretation.
- To demonstrate the impact of the pause on grasping Qur’anic meanings.
- To identify the most likely exegetical opinion based on the implications of the pause.
- To contribute to the reflective contemplation (*tadabbur*) of the Qur’an.
The researcher adopted an inductive, analytical, and critical methodology, which included:
- Collecting relevant examples through survey of exegetical sources.
- Arranging verses in accordance with the order of the sūrahs.
- Presenting and analyzing the positions of the exegetes.
- Critically assessing these positions and providing reasoned preference.
- Analyzing the interpretive and rhetorical consequences o
The most important research results and recommendations:
The study reached several conclusions and offered practical recommendations, most notably:
- The perfect pause has interpretive and rhetorical significance in many instances and may lead to differences in understanding.
- Differences among exegetes regarding some instances of perfect pause often stem from variation in recitations (qirāʾāt) or interpretive perspectives.
- Identifying the perfect pause reveals the precision of exegetes in handling the Qur’anic text and underscores the expressive power of the Arabic language.
- Incorporating perfect pause notations in tafsīr-based Qur’anic editions.
- Encouraging applied research that explores the connection between pause and interpretation.
- Compiling scholarly indices that classify instances of perfect pause by exegetical themes.
Downloads
Article Details
Conference Proceedings Volume
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indicating to the intellectual property, copyrights, and open access right:
According to the Budapest Initiative 2002; tadabbur Journal, which is issued by Khibrat Taibah For Research and Studies in Medina, provides free open access to its publications, and applies the Creative Commons license:
Attribution- Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) for the works it publishes from peer-reviewed scientific research and reports, which are freely available on the Internet, and which allows any user to read, download, copy, and distribute (Convert), print, search, or create links to the full texts of the journal’s research and publications, and analyze them in an automatic manner for discovering them, sending them as software data, or using them for any other legal purpose, without financial, legal, or other technical barriers beyond those related to Internet access.
It also highlight that the only barrier to reproduction and distribution, and the only role of copyright in this field, is the necessity of granting the authors of the journal’s research and reports and the publisher the journal; Control over their works, and the right to official recognition and reference citations.
How to Cite
References
1- ابن أبي حاتم، الرازي، عبد الرحمن بن محمد. "تفسير ابن أبي حاتم = تفسير القرآن العظيم". تحقيق: أسعد محمد الطيب. (ط2، السعودية، مكتبة نزار مصطفى الباز، 1419هـ).
2- ابن الجزري، أبو الخير، محمد بن محمد. "التمهيد في علم التجويد". تحقيق: الدكتور على حسين البواب. (ط1، الرياض، مكتبة المعارف، 1405هـ - 1985م).
3- ابن الجزري، أبو الخير، محمد بن محمد. "النشر في القراءات العشر". تحقيق: علي محمد الضباع. (د. ط, المطبعة التجارية الكبرى، د. ت).
4- ابن الجوزي، أبو الفرج، عبد الرحمن بن علي. "نواسخ القرآن = ناسخ القرآن ومنسوخه". تحقيق: أبو عبد الله العاملي السّلفي الداني بن منير آل زهوي. (ط1، بيروت، شركه أبناء شريف الأنصاري، 1422هـ - 2001م).
5- ابن سعد، أبو عبد الله، محمد بن سعد. "الطبقات الكبرى". تحقيق: محمد عبد القادر عطا. (ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1410هـ - 1990م).
6- ابن عاشور، التونسي، محمد الطاهر بن محمد. "التحرير والتنوير = تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد". (د. ط، تونس، الدار التونسية للنشر، 1984هـ).
7- ابن قاضي شهبة، الشهبي، أبو بكر بن أحمد. "طبقات الشافعية". تحقيق: د. الحافظ عبد العليم خان. (ط1، بيروت، عالم الكتب، 1407هـ).
8- ابن منظور، أبو الفضل، محمد بن مكرم. "لسان العرب". (ط3، بيروت، دار صادر، 1414هـ).
9- الأبياري، إبراهيم بن إسماعيل. "الموسوعة القرآنية". (ط1، مؤسسة سجل العرب، 1405هـ).
10- أثير الدين، أبو حيان، محمد بن يوسف. "البحر المحيط في التفسير". تحقيق: صدقي محمد جميل. (ط1، بيروت، دار الفكر، 1420هـ).
11- الأرمي، العلوي، محمد الأمين بن عبد الله. "تفسير حدائق الروح والريحان في روابي علوم القرآن". تحقيق: الدكتور هاشم محمد علي بن حسين مهدي. (ط1، بيروت – لبنان، دار طوق النجاة، 1421هـ - 2001م).
12- الإستانبولي, إسماعيل حقي بن مصطفى. "روح البيان". (د. ط، بيروت، دار الفكر، د. ت).
13- الأشموني، أحمد بن عبد الكريم. "منار الهدى في بيان الوقف والابتدا". تحقيق: عبد الرحيم الطرهوني. (د. ط، القاهرة، مصر، دار الحديث، 2008هـ).
14- الألوسي، شهاب الدين، محمود بن عبد الله. "تفسير الألوسي = روح المعاني في تفسير القرآن العظيم والسبع المثاني". تحقيق: علي عبد الباري عطية، (ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1415هـ).
15- الأنباري، أبو بكر، محمد بن القاسم. "إيضاح الوقف والابتداء". تحقيق: محيي الدين عبد الرحمن رمضان. (ط1، دمشق، مطبوعات مجمع اللغة العربية بدمشق، 1390هـ - 1971م).
16- الأنصاري، شيخ الإسلام، زكريا بن محمد. "المقصد لتلخيص ما في المرشد في الوقف والابتداء". تحقيق: شريف أبو العلاء العذوي. (ط1، بيروت / لبنان، دار الكتب العلمية، 1422هـ -2002م).
17- البغوي، أبو محمد، الحسين بن مسعود. "تفسير البغوي = معالم التنزيل في تفسير القرآن". تحقيق: عبد الرزاق المهدي. (ط1، بيروت، دار إحياء التراث العربي، 1420هـ).
18- البقاعي، أبو الحسن، إبراهيم بن عمر. "نظم الدرر في تناسب الآيات والسور". تحقيق: عبد الرزاق غالب المهدي. (ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1415هـ - 1995م).
19- الثعلبي، أبو إسحاق، أحمد بن محمد. "تفسير الثعلبي = الكشف والبيان عن تفسير القرآن". تحقيق: الإمام أبي محمد بن عاشور. (ط1، بيروت – لبنان، دار إحياء التراث العربي، 1422هـ - 2002م).
20- الجاوي، التناري، محمد بن عمر. "مراح لبيد لكشف معنى القرآن المجيد". تحقيق: محمد أمين الصناوي. (ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1417هـ).
21- الجوهري، أبو نصر، إسماعيل بن حماد. "الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية". تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار. (ط4، بيروت، دار العلم للملايين، 1407هـ - 1987م).
22- الخراط، أبو بلال، أحمد بن محمد. "المجتبى من مشكل إعراب القرآن". (د. ط، المدينة المنورة، مجمع الملك فهد لطباعة المصحف الشريف، 1426هـ).
23- الخطيب، الشربيني، محمد بن أحمد. "السراج المنير في الإعانة على معرفة بعض معاني كلام ربنا الحكيم الخبير". (ط1، القاهرة، مطبعة بولاق (الأميرية)، 1285هـ).
24- الداني، أبو عمرو، عثمان بن سعيد. "التحديد في الإتقان والتجويد". تحقيق: الدكتور غانم قدوري حمد. (ط1، غداد، مكتبة دار الأنبار، 1407هـ - 1988م).
25- الداني، أبو عمرو، عثمان بن سعيد. "المكتفي في الوقف والابتداء". تحقيق: محيي الدين عبد الرحمن رمضان. (ط1، دار عمار، 1422هـ - 2001م).
26- الرازي، فخر الدين، محمد بن عمر. "تفسير الرازي = مفاتيح الغيب". (ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1421هـ - 2000م).
27- الزجاج، إبراهيم بن السري. "معاني القرآن وإعرابه". تحقيق: عبد الجليل عبده شلبي، (ط1، بيروت، عالم الكتب، 1408هـ - 1988م).
28- الزركشي، أبو عبد الله، محمد بن بهادر. "البرهان في علوم القرآن". تحقيق: محمد أبو الفضل إبراهيم. (د. ط، بيروت، دار المعرفة، 1391هـ).
29- الزمخشري، أبو القاسم، محمود بن عمر. " الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل". تحقيق: عبد الرزاق المهدي. (د. ط، بيروت، دار إحياء التراث العربي، د. ت).
30- السخاوي، أبو الحسن، علي بن محمد. "جمال القراء وكمال الإقراء". تحقيق: د. مروان العطيَّة - د. محسن خرابة. (ط1، دمشق - بيروت: دار المأمون للتراث، 1418هـ - 1997م).
31- السمرقندي، أبو الليث، نصر بن محمد. "تفسير السمرقندي = بحر العلوم". تحقيق: د. محمود مطرجي. (ط1، بيروت، دار الفكر، د. ت).
32- السمعاني، أبو المظفر، منصور بن محمد. "تفسير السمعاني = تفسير القرآن". تحقيق: ياسر بن إبراهيم وغنيم بن عباس بن غنيم. (ط1، الرياض – السعودية، دار الوطن، 1418هـ- 1997م).
33- السيوطي، أبو الفضل، عبد الرحمن بن أبي بكر. "الإتقان في علوم القرآن". تحقيق: مركز الدراسات القرآنية. (ط1، السعودية، مجمع الملك فهد، د. ت).
34- السيوطي، أبو الفضل، عبد الرحمن بن أبي بكر. "معترك الأقران في إعجاز القرآن (إعجاز القرآن ومعترك الأقران)". (ط1، بيروت – لبنان، دار الكتب العلمية، 1408هـ - 1988م).
35- الشوكاني، محمد بن علي. "فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير". (ط1، بيروت، دار الفكر، د. ت).
36- الصفاقسي، أبو الحسن، علي بن محمد. "تنبيه الغافلين وإرشاد الجاهلين عما يقع لهم من الخطأ حال تلاوتهم لكتاب الله المبين". تحقيق: محمد الشاذلي النيفر. (ط1، مؤسسات عبد الكريم بن عبد الله، د. ت).
37- الصفاقسي، أبو الحسن، علي بن محمد. "غيث النفع في القراءات السبع". تحقيق: أحمد محمود عبد السميع الشافعي الحفيان، (ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1425هـ - 2004م).
38- الصفدي، صلاح الدين، خليل بن أيبك. "أعيان العصر وأعوان النصر". تحقيق: الدكتور علي أبو زيد، الدكتور نبيل أبو عشمة، الدكتور محمد موعد، الدكتور محمود سالم محمد. (ط1، بيروت - لبنان، دار الفكر المعاصر، 1418هـ - 1998م).
39- الطبري، أبو جعفر، محمد بن جرير. "جامع البيان في تأويل القرآن". تحقيق: أحمد محمد شاكر. (ط1، مؤسسة الرسالة، 1420هـ - 2000م).
40- الطيار، د مساعد بن سليمان. "شرح مقدمة التسهيل لعلوم التنزيل لابن جزي". تحقيق: بدر بن ناصر بن صالح الجبر. (ط1، دار ابن الجوزي، 1431هـ).
41- الطيبي، شرف الدين، الحسين بن عبد الله. "فتوح الغيب في الكشف عن قناع الريب". تحقيق: د. جميل بني عطا. (ط1، جائزة دبي الدولية للقرآن الكريم، 1434هـ - 2013م).
42- الفراء، أبو زكريا، يحيى بن زياد. "معاني القرآن". تحقيق: أحمد يوسف النجاتي / محمد علي النجار / عبد الفتاح إسماعيل الشلبي. (ط1، مصر، دار المصرية للتأليف والترجمة، د. ت).
43- الفيروزآبادى، مجد الدين، محمد بن يعقوب. "بصائر ذوي التمييز في لطائف الكتاب العزيز". تحقيق: محمد علي النجار. (ط1، القاهرة، المجلس الأعلى للشئون الإسلامية - لجنة إحياء التراث الإسلامي، 1393هـ - 1973م).
44- القارئ، عبد العزيز بن عبد الفتاح. "قواعد التجويد على رواية حفص عن عاصم بن أبي النجود". (ط1، مؤسسة الرسالة، د. ت).
45- القرطبي، أبو عبد الله، محمد بن أحمد. "تفسير القرطبي = الجامع لأحكام القرآن". تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش. (ط2، القاهرة، دار الكتب المصرية، 1384هـ - 1964م).
46- القِنَّوجي، أبو الطيب، محمد صديق خان بن حسن. "فتحُ البيان في مقاصد القرآن". تحقيق: خادم العلم عَبد الله بن إبراهيم الأنصَاري. (ط1، بَيروت، الـمَكتبة العصريَّة للطبَاعة والنّشْر، صَيدَا، 1412هـ - 1992م).
47- القيسي، أبو محمد، مكي بن أبي طالب حَمّوش. "الهداية إلى بلوغ النهاية". تحقيق: مجموعة رسائل جامعية بكلية الدراسات العليا والبحث العلمي. (ط1، جامعة الشارقة، بإشراف أ. د: الشاهد البوشيخي، 1429هـ - 2008م).
48- المزي، أبو الحجاج، يوسف بن عبد الرحمن. "تهذيب الكمال في أسماء الرجال". تحقيق: د. بشار عواد معروف. (ط1، بيروت، مؤسسة الرسالة، 1400هـ - 1980م).
49- النَّحَّاس، أبو جعفر، أحمد بن محمد. "القطع والائتناف". تحقيق: د. عبد الرحمن بن إبراهيم المطرودي. (ط1، السعودية، دار عالم الكتب، 1413هـ - 1992م).
50- النيسابوري، نظام الدين، الحسن بن محمد. "غرائب القرآن ورغائب الفرقان". تحقيق: الشيخ زكريا عميرات. (ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1416هـ).
51- الهُذَلي، أبو القاسم، يوسف بن علي. "الكامل في القراءات والأربعين الزائدة عليها". تحقيق: جمال بن السيد بن رفاعي الشايب. (ط1، مؤسسة سما للتوزيع والنشر، 1428هـ - 2007م).
52- الهروي، أبو منصور، محمد بن أحمد. "تهذيب اللغة". تحقيق: محمد عوض مرعب. (ط1، بيروت: دار إحياء التراث العربي، 2001م).
53- الواحدي، أبو الحسن، علي بن أحمد. "الوسيط في تفسير القرآن المجيد". تحقيق: الشيخ عادل أحمد عبد الموجود، الشيخ علي محمد معوض، الدكتور أحمد محمد صيرة، الدكتور أحمد عبد الغني الجمل، الدكتور عبد الرحمن عويس. (ط1، بيروت – لبنان، دار الكتب العلمية، 1415هـ - 1994م).