The Eloquence of the Qur’anic Style of Dialogue: the Prophets’ Dialogue with their Children as a Model
Main Article Content
Abstract
Summary:
This research deals with dialogue in terms of its definition and the features of the Qur’anic dialogue.
Then it examines four models of the dialogues of the prophets (Peace be upon them) with their children, from a rhetorical perspective, coupled with the educative benefits that could be drawn from them. This piece of research
uses the descriptive and deductive approaches.
The research aims to extract the rhetorical secrets as well as some educative benefits from those dialogues.
Main Findings:
1.Dialogue is not only a distinguishing characteristic of human society, but it is also present in the speech of Allah (Exalted be He) with the angels, Satan himself (May Allah curse him) and all other creatures.
Recommendations of the Study:
1.More emphasis should be placed on the extraction of the secrets and the rhetorical connotations in the Noble Qur’an with the view to highlighting the magnificence and loftiness of the Qur’anic expressions.
- The rhetoric Qur’anic secrets should not be concluded in a sophisticated manner, as the Noble Qur’an is not in need of sophistication or mannersism; rather, it is rich in its concise expressions and inimitable meanings.
Downloads
Article Details
Conference Proceedings Volume
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Indicating to the intellectual property, copyrights, and open access right:
According to the Budapest Initiative 2002; tadabbur Journal, which is issued by Khibrat Taibah For Research and Studies in Medina, provides free open access to its publications, and applies the Creative Commons license:
Attribution- Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) for the works it publishes from peer-reviewed scientific research and reports, which are freely available on the Internet, and which allows any user to read, download, copy, and distribute (Convert), print, search, or create links to the full texts of the journal’s research and publications, and analyze them in an automatic manner for discovering them, sending them as software data, or using them for any other legal purpose, without financial, legal, or other technical barriers beyond those related to Internet access.
It also highlight that the only barrier to reproduction and distribution, and the only role of copyright in this field, is the necessity of granting the authors of the journal’s research and reports and the publisher the journal; Control over their works, and the right to official recognition and reference citations.
How to Cite
References
«أساس البلاغة». الزمخشري، جار الله أبي القاسم محمود بن عمر. تحقيق: عبد الرحيم محمود، د.ط، بيروت: دار المعرفة، د.ت.
«أساليب البيان والصور القرآنية». د.محمد إبراهيم شادي. د.ط، دار وافي الإسلامية، 1995.
«أسلوب الدعوة القرآنية بلاغة ومنهاجًا». د.عبد الغني محمد سعد بركة. د.ط، القاهرة: مكتبة وهبة، د. ت.
«إعجاز القرآن في دراسة كاشفة لخصائص البلاغة العربية ومعاييرها». عبدالكريم الخطيب. د.ط، دار الفكر العربي ومطابع دار الكتاب العربي، 1964.
«الإعجاز البياني في صيغ الألفاظ - دراسة تحليلية للإفراد والجمع في القرآن». د/محمد الأمين الخضري. د.ط، مطبعة الحسيني الإسلامية، د. ت.
«الإعجاز البياني للقرآن ومسائل بن الأزرق». د.عائشة عبدالرحمن. د.ط، دار المعارف، د.ت.
«الإكسير في علوم التفسير». الطوفي البغدادي. تحقيق: د. عبد القادر حسين، د.ط، دار الأوزاعي، 1409هــ - 1989م.
«البحر المحيط». أبو حيان الأندلسي، محمد بن يوسف. د.ط، بيروت: دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، 1412هـ -1992م.
«البعد النفسي للتذوق البلاغي لأسلوب القرآن الكريم». أ.د. عبدالرحيم محمود زلط. د.ط، د.ن، د.ت.
«البيان بين عبد القاهر والسكاكي». د.علي البدري. د.ط، دار السعادة، 1397هـ -1977م.
«التبيان في إعراب القرآن». للعكبري. تحقيق: علي محمد البيجاوي، د.ط، إحياء الكتب العربية، د.ت.
«التحرير والتنوير». ابن عاشور، محمد الطاهر بن عاشور. د.ط، تونس: الدار التونسية للنشر، د.ت.
«التعبير الفني في القرآن الكريم». د. بكري شيخ أمين. د.ط، بيروت: دار العلم للملايين، 1994م.
«الجامع لأحكام القرآن». القرطبيِّ، أبو عبد الله محمد بن أحمد. د.ط، دار الشعب، د.ت.
«الجمان في تشبيهات القرآن». ابن ناقيا البغدادي. تحقيق: د. مصطفي صادق الجويني. د.ط، د.ن، د.ت.
«الحوار فنياته واستراتيجياته وأساليب تعليمه». د/ منى إبراهيم اللبودي. ط1، القاهرة: مكتبة وهبة، 1423هـ- 2003م.
«الحوار في القرآن الكريم خصائصه التركيبية وصوره البيانية». محمد إبراهيم عبد العزيز. د.ط، مكتبة الشروق، د.ت.
«الصناعتين». العسكري، أبو هلال الحسن بن عبد الله. تحقيق: علي محمد البجاوي. د.ط، د.ن، 1371هـ.
«الفوائد المشوق إلى علوم القرآن وعلم البيان المنسوب خطئًا لابن القَيِّمِ الجوزية». تحقيق جماعة من العلماء. د.ط، دار الكتب العلمية، د.ت.
«القاموس المحيط». الفيروز أبادي، مجد الدين محمد بن يعقوب. ط5، بيروت: مؤسسة الرسالة، 1416هـ، 1996م.
«الكشَّاف عن حقائق التنزيل وعيون الأقاويل في وجوه التأويل». الزمخشري، محمود بن عمر. د.ط، بيروت: دار المعرفة، 1430هـ.
«المطول في شرح تلخيص المفتاح». التفتازاني، سعد الدين التفتازاني. تحقيق: عبد الحميد هنداوي. د.ط، دار الكتب العلمية، د.ت.
«المعجم الوسيط». مجمع اللغة العربية. د.ط، د.ن، 2004.
«بحث التكرار في القرآن الكريم مظاهره وأسراره». المهدي، كمال محمد. مجلة الزهراء، (8)، 1410 - 1990، 202.
«بديع القرآن». ابن أبي الإصبع المصري. تقديم وتحقيق: د. محمد حفني شرف. د.ط، مصر: دار النهضة، د.ت.
«تفسير القرآن الحكيم الشهير بتفسير المنار». محمد رشيد رضا. د.ط، بيروت: دار المعرفة، د.ت.
«تفسير القرآن العظيم». ابن كثير، أبو الفداء إسماعيل بن كثير القرشي الدمشقي. تحقيق: سامي السلامة. د.ط، دار طيبة، د. ت.
«تفسير المراغي». د.ط، مصر: مصطفى البابي الحلبي، 1365 هـ - 1946 م.
«تفسير المنير». د/ وهبه الزحيلي. د.ط، بيروت: دار الفكر، 1411 هـ - 1991.م.
«حاشية الشهاب علي تفسيرِ البيضاوي». د.ط، بيروت: إحياء التراث العربي، د.ت.
«حجة القراءات». أبو زرعة، عبد الرحمن بن محمد زنجلة. تحقيق: سعيد الأفغاني. د.ط، بيروت: مؤسسة الرسالة، 1402هـ - 1982م.
«خصائص التعبير القرآني وسماته البلاغية». د. عبد العظيم المطعني. د.ط، وهبة، 1992.
«دلالات التراكيب دراسة بلاغية». د/ محمد محمد أبو موسى. ط2، مكتبة وهبة، 1408هـ.
«دلائل الإعجاز». الجرجاني، عبد القاهر. تحقيق: الشيخ محمود شاكر. د.ط، القاهرة: دار المدني، د.ت.
«شرح عقود الجمان في علم المعاني والبيان». السيوطي، جلال الدين عبدالرحمن. د.ط، مصر: دار إحياء الكتب العربية، د.ت.
«صحيح مسلم». مسلم بن الحجاج. تحقيق: نظر محمد الفاريابي. د.ط، دار طيبة، د.ت.
«صفوة التفاسير». الصابوني، محمد علي. د.ط، دار الصابوني، د.ت.
«علم البيان دراسة تحليلية لمسائلَ البيان». بسيوني عبدالفتاح فيود. د.ط، مؤسسة المختار للنشرِ والتوزيعِ ودار المعالم الثقافية الإحساء للنشرِ والتوزيعِ، 1418هـ.
«علم البيان». د عبدالفتاح لاشين. د.ط، د. ن، 1995م.
«في التذوق الجمالي لسورة يوسف». أبو حمدة، محمد علي. د.ط، عمان: دار البشير، 1405 - 1985.
«لسان العرب». ابن منظور. تحقيق: يوسف خياط، ونديم مرعشلي، د.ط، بيروت: دار صادر، ودار لسان العرب، د.ت.
«معاني القرآن». الأخفش. تحقيق د. عبد الأمير محمد أمين الورد. د.ط، عالم الكتب، 1405 هـ - 1985.
«معجم الألفاظ والأعلام القرآنية». د.ط، د.ن، د.ت.
«معجم الألفاظ والعلام القرآنية». محمد إسماعيل إبراهيم. د.ط، بيروت: دار الفكر العربي، د.ت.
«مفردات في غريب القرآن». الراغب الأصفهاني، الحسين بن محمد بن المفضل. تحقيق وضبط: محمد سيد كيلاني. د.ط، بيروت: دار المعرفة، د.ت.
«من أسرار التعبير في القرآن صفاء الكلمة». د./ عبد الفتاح لاشين. د.ط، الرياض: دار المريخ للنشر بالرياض 1403هـ- 1983م.