Basing the Chapter of Al-Haqqah on the Glorification of Allah (Exalted be He) and the Requisites of Devotion Authors Dr. Tawfiq Ali Zabadi a faculty member at Makkah Institute for Qur’anic Studies DOI: Keywords: basing, chapter, Greatness, devotion Abstract This research clarifies how the Qur’anic chapter demonstrates the Greatness of Allah (Exalted be He) through His actions and the requirements of devotion that devoted worshippers must fulfill. It also shows how the Qur’anic chapter inculcates Allah’s Greatness in the minds of His devoted worshippers. Each chapter has its own style of highlighting Greatness and the requisites of devotion. This research deals with the meaning of glorification, the related close terms, the concept of devotion and its requirements, the meaning of Allah’s Name “the Magnificent” and the attribute “Greatness”, and the impact of the Qur’anic chapter on enhanced faith in divine Greatness. It also discusses the aims and objectives of the chapter of Al-Haqqah, how Allah’s Name “the Magnificent” and His Attribute “Greatness” are portrayed in the same chapter and the techniques it uses to confirm divine Greatness and the requirements of devotion. Main Findings: 1- Each of the Qur’anic chapters has its own style of exalting Allah and explaining the requirements of devotion, including stories, parables, moral lessons, dialogues, cosmic wonders, the Best Names of Allah (Exalted be He), His Supreme Attributes, divine normative precedents, and so on. 2- There is significant consistency between the techniques that each Qur’anic chapter uses to confirm divine Greatness and the requisites of devotion in a way that illuminates minds and nourishes hearts with awe and reverence. Primary Recommendations: A scientific study should be conducted on how the Noble Qur’an handles glorification, its requirements, and its recompense at the level of each chapter. Downloads Download data is not yet available. Author Biography Dr. Tawfiq Ali Zabadi, a faculty member at Makkah Institute for Qur’anic Studies حصل على درجة الماجستير في التفسير وعلوم القرآن جامعة أم درمان الإسلامية بأطروحته: منهج القرآن في مدح القلة وذم الكثرة. حصل على درجة الدكتوراه في التفسير وعلوم القرآن جامعة أم درمان الإسلامية بأطروحته: الإصلاح والإفساد في ضوء القرآن. أهم النتاج العلمي: إعجاز النظم القرآني في اقتران السنن الاجتماعية بالسنن الكونية. نحو ختمة قرآنية تدبرية ارتقائية في الفكر والسلوك جمعية المحافظة على القرآن الكريم في الأردن. أثر التفسير الموضوعي في الارتقاء بالعلوم الطبيعية لكرسي الدراسات القرآنية بجامعة الملك عبد العزيز. مناسبة القصص لمقاصد السور، مجلة الوحيين. مناسبة الأمثال لمقاصد سور القرآن، مجلة الجامعة الإسلامية بغزة تفسير- حديث. استنباط الأحكام الشرعية من الأمثال القرآنية مجلة المدونة، المجمع الفقهي في الهند. الأخوة المُعِينة في ضوء القرآن الكريم، مجلة مجمع الماليزية التابعة لجامعة المدينة الماليزية References • «الإتقان في علوم القرآن»، السيوطي، عبد الرحمن بن أبي بكر، جلال الدين، المحقق: محمد أبو الفضل إبراهيم، د. ط، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1394هـ- 1974 م. • «الأدب المفرد»، المؤلف، البخاري، محمد بن إسماعيل بن إبراهيم بن المغيرة، أبو عبد الله، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي، الطبعة: الثالثة، بيروت، دار البشائر الإسلامية، 1409- 1989م. • «اشتقاق أسماء الله»، الزجاجي، عبد الرحمن بن إسحاق البغدادي النهاوندي، أبو القاسم، المحقق: د. عبد الحسين المبارك، الطبعة: الثانية، بيروت، مؤسسة الرسالة، 1406هـ- 1986م. • «أصول الدعوة»، زيدان، عبد الكريم، الطبعة: التاسعة، بيروت، مؤسسة الرسالة، 1421هـ- 2001م. • «أضواء البيان في إيضاح القرآن بالقرآن»، الشنقيطي، محمد الأمين بن محمد المختار بن عبد القادر الجكني، د. ط، بيروت، دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع، 1415 هـ- 1995 م. • «بدَائعُ الفوَائِدِ»، ابْن قَيِّم الجَوْزِيَّة، أَبو عَبْدِ اللَّهِ محمد بنِ أبي بكر بْنِ أَيُّوب، المحقق: علي بن محمد العمران، إشراف: بَكر بن عَبدِ اللَّهِ أَبُو زَيْد، الطبعة: الأولى، مكة المكرمة، دار عالم الفوائد، 1425هـ. • «بديع القرآن»، ابن أبي الإصبع، عبد العظيم بن الواحد بن ظافر، تحقيق: حفني محمد شرف، د. ط، القاهرة، نهضة مصر، د.ت. • «البرهان في علوم القرآن»، الزركشي، أبو عبد الله بدر الدين محمد بن عبد الله بن بهادر، المحقق: محمد أبو الفضل إبراهيم، الطبعة: الأولى، القاهرة، دار إحياء الكتب العربية عيسى البابي الحلبي وشركائه، د. ت. • «تحرير التحبير في صناعة الشعر والنثر وبيان إعجاز القرآن»، ابن أبي الإصبع، عبد العظيم بن الواحد بن ظافر بن أبي الإصبع العدواني، البغدادي ثم المصري، تقديم وتحقيق: الدكتور حفني محمد شرف، د. ط، الجمهورية العربية المتحدة- المجلس الأعلى للشئون الإسلامية- لجنة إحياء التراث الإسلامي، د. ت. • «التحرير والتنوير»، «تحرير المعنى السديد وتنوير العقل الجديد من تفسير الكتاب المجيد»، ابن عاشور، محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر، د. ط، تونس، الدار التونسية للنشر، 1984م. • «تفسير أبي السعود» «إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم»، أبو السعود، محمد بن محمد بن مصطفى العمادي، د. ط، بيروت، دار إحياء التراث العربي، (د.ت). • «تفسير القرآن الحكيم (تفسير المنار)»، رشيد رضا، محمد رشيد بن علي رضا بن محمد شمس الدين بن محمد بهاء الدين بن منلا علي خليفة القلموني الحسيني، د.ط، القاهرة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، 1990م. • «تفسير القرآن العظيم» لابن أبي حاتم، أبو حاتم، أبو محمد عبد الرحمن بن محمد بن إدريس بن المنذر التميمي، الحنظلي، الرازي ابن، المحقق: أسعد محمد الطيب، الطبعة: الثالثة، المملكة العربية السعودية، مكتبة نزار مصطفى الباز، 1419هـ. • «تفسير القرآن العظيم»، ابن كثير، أبو الفداء إسماعيل بن عمر القرشي البصري ثم الدمشقي، المحقق: سامي بن محمد سلامة، الطبعة: الثانية، دار طيبة للنشر والتوزيع، 1420هـ- 1999م. • «التفسير القرآني للقرآن»، عبد الكريم يونس الخطيب، د. ط، القاهرة، دار الفكر العربي، د.ت. • «تفسير الماتريدي (تأويلات أهل السنة)»، محمد بن محمد بن محمود، أبو منصور الماتريدي، المحقق: د. مجدي باسلوم، الطبعة: الأولى، بيروت، دار الكتب العلمية، 1426هـ- 2005م. • «التوقيف على مهمات التعاريف»، زين الدين محمد المدعو بعبد الرؤوف بن تاج العارفين بن علي بن زين العابدين الحدادي ثم المناوي القاهري، الطبعة: الأولى، القاهرة، عالم الكتب 38 عبد الخالق ثروت، 1410هـ- 1990م. • «تيسير الكريم الرحمن في تفسير كلام المنان»، المؤلف: عبد الرحمن بن ناصر بن عبد الله السعدي، المحقق: عبد الرحمن بن معلا اللويحق، الطبعة: الأولى، بيروت، مؤسسة الرسالة، 1420هـ- 2000م. • «جامع البيان في تأويل القرآن»، الطبري، أبو جعفر محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي، المحقق: أحمد محمد شاكر، الطبعة: الأولى، بيروت، مؤسسة الرسالة، 1420 هـ- 2000 م. • «الجامع المسند الصحيح المختصر من أمور رسول الله ﷺ وسننه وأيامه- صحيح البخاري»، البخاري، محمد بن إسماعيل أبو عبد الله، المحقق: محمد زهير بن ناصر الناصر، ط (1)، دار طوق النجاة (مصورة عن السلطانية بإضافة ترقيم، ترقيم محمد فؤاد عبد الباقي)، 1422هـ. • «الجامع لأحكام القرآن - تفسير القرطبي»، القرطبي، أبو عبد الله محمد بن أحمد بن أبي بكر بن فرح الأنصاري تحقيق: أحمد البردوني وإبراهيم أطفيش، ط (2)، القاهرة، دار الكتب المصرية، (1384هـ- 1964م). • «الحق الواضح المبين في شرح توحيد الانبياء والمرسلين من الكافية الشافية»، تأليف الشيخ عبد الرحمن بن ناصر السعدي، الطبعة الثانية، الرياض، دار ابن القيم، 1407 هـ. • «سنن ابن ماجه»، ابن ماجه، أبو عبد الله محمد بن يزيد القزويني، وماجه اسم أبيه يزيد، تحقيق: محمد فؤاد عبد الباقي، د. ط، القاهرة، دار إحياء الكتب العربية- فيصل عيسى البابي الحلبي، د.ت. • «سنن أبي داود»، المؤلف، أبو داود سليمان بن الأشعث بن إسحاق بن بشير بن شداد بن عمرو الأزدي السِّجِسْتاني، المحقق: محمد محيي الدين عبد الحميد، د. ط، صيدا- بيروت، المكتبة العصرية، د.ت. • «شرح حديث النزول»، ابن تيمية، تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد الحراني الحنبلي الدمشقي الطبعة: الخامسة، بيروت، لبنان، المكتب الإسلامي، 1397هـ- 1977م. • «شفاء العليل في مسائل القضاء والقدر والحكمة والتعليل»، ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين، د. ط، بيروت، لبنان، دار المعرفة، 1398هـ- 1978م. • «الصواعق المرسلة في الرد على الجهمية والمعطلة»، ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين، المحقق: علي بن محمد الدخيل الله، د. ط، الرياض، المملكة العربية السعودية، دار العاصمة، د.ت. • «العبودية»، ابن تيمية، تقي الدين أبو العباس أحمد بن عبد الحليم بن عبد السلام بن عبد الله بن أبي القاسم بن محمد الحراني الحنبلي الدمشقي، المحقق: محمد زهير الشاويش، الطبعة السابعة، بيروت، المكتب الإسلامي، 1426هـ- 2005م. • «الفوائد»، ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين (المتوفى: 751هـ)، الناشر: دار الكتب العلمية- بيروت، الطبعة: الثانية، 1393 هـ- 1973 م. • «قواعد الأحكام في مصالح الأنام»، سلطان العلماء، أبو محمد عز الدين عبد العزيز بن عبد السلام بن أبي القاسم بن الحسن السلمي الدمشقي، راجعه وعلق عليه: طه عبد الرؤوف سعد، د. ط، القاهرة، مكتبة الكليات الأزهرية، 1414 هـ- 1991 م. • «الكشاف عن حقائق غوامض التنزيل»، الزمخشري، أبو القاسم محمود بن عمرو بن أحمد، الزمخشري جار الله، (1407هـ)، ط (3)، بيروت، دار الكتاب العربي. • «الكليات معجم في المصطلحات والفروق اللغوية»، الكفوي، أيوب بن موسى الحسيني القريمي؛ أبو البقاء الحنفي، المحقق: عدنان درويش- محمد المصري، د. ط، بيروت، مؤسسة الرسالة، (د. ت). • «لسان العرب»، ابن منظور، محمد بن مكرم بن علي، أبو الفضل، جمال الدين ابن منظور الأنصاري، ط (3)، بيروت دار صادر، (1414هـ). • «متن القصيدة النونية (الكافية الشافية)»، ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين، الطبعة: الثانية، القاهرة، مكتبة ابن تيمية، 1417هـ. • «المحرر الوجيز في تفسير الكتاب العزيز»، ابن عطية، أبو محمد عبد الحق بن غالب بن عبد الرحمن بن تمام، المحقق: عبد السلام عبد الشافي محمد، ط (1)، بيروت، دار الكتب العلمية، (1422هـ). • «مختار الصحاح»، الرازي، زين الدين أبو عبد الله محمد بن أبي بكر بن عبد القادر الحنفي، المحقق: يوسف الشيخ محمد، الطبعة: الخامسة، بيروت- صيدا، المكتبة العصرية- الدار النموذجية،1420هـ- 1999م. • «مدارج السالكين بين منازل إياك نعبد وإياك نستعين»، ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين، المحقق: محمد المعتصم بالله البغدادي، ط (3)، بيروت، دار الكتاب العربي، (1416هـ- 1996م). • «المستدرك على الصحيحين»، ابن البيع، أبو عبد الله الحاكم محمد بن عبد الله بن محمد بن حمدويه بن نُعيم بن الحكم الضبي الطهماني النيسابوري، تحقيق: مصطفى عبد القادر عطا، الطبعة: الأولى، بيروت، دار الكتب العلمية، 1411هـ- 1990م. • «مسند الإمام أحمد بن حنبل»، أبو عبد الله أحمد بن محمد بن حنبل بن هلال بن أسد الشيباني، المحقق: أحمد محمد شاكر، الطبعة: الأولى، القاهرة، دار الحديث، 1416 هـ- 1995 م. • «المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله ﷺ»، مسلم، أبو الحسن بن الحجاج القشيري النيسابوري، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقي، د. ط، بيروت، دار إحياء التراث العربي، د.ت. • «مشكاة المصابيح»، التبريزي، محمد بن عبد الله الخطيب العمري، أبو عبد الله، ولي الدين، المحقق: محمد ناصر الدين الألباني، الطبعة: الثالثة، بيروت، المكتب الإسلامي، 1985م. • «مصَاعِدُ النَّظَرِ للإشْرَافِ عَلَى مَقَاصِدِ السِّوَرِ، ويُسَمَّى: «المَقْصِدُ الأَسْمَى في مُطَابَقَةِ اسْمِ كُلِّ سُورَةٍ لِلمُسَمَّى»»، إبراهيم بن عمر بن حسن الرباط بن علي بن أبي بكر البقاعي، الطبعة: الأولى، الرياض، مكتبة المعارف، 1408هـ- 1987 م. • «معاني القرآن وإعرابه»، الزجاج، إبراهيم بن السري بن سهل، أبو إسحاق، المحقق: عبد الجليل عبده شلبي، الطبعة: الأولى، بيروت، عالم الكتب، 1408 هـ- 1988م. • «معجم اللغة العربية المعاصرة»، د. أحمد مختار عبد الحميد عمر بمساعدة فريق عمل، الطبعة: الأولى، عالم الكتب، 1429 هـ- 2008 م. • «معجم مقاييس اللغة»، ابن فارس، أحمد بن فارس بن زكرياء القزويني الرازي، أبو الحسين، المحقق: عبد السلام محمد هارون، د. ط، بيروت، دار الفكر، (1399هـ- 1979م). • «مفتاح دار السعادة ومنشور ولاية العلم والإرادة»، ابن قيم الجوزيَّة، محمَّد بن أبي بكر بن أيوب، (د. ط)، بيروت، دار الكتب العلميَّة، (د.ت). • «المفردات في غريب القرآن»، الراغب الأصفهاني، أبو القاسم الحسين بن محمد، المحقق: صفوان عدنان الداودي، ط (1)، بيروت، دار القلم، (1412هـ). • «مناهل العرفان في علوم القرآن»، محمد عبد العظيم الزُّرْقاني، الطبعة: الثالثة، القاهرة، مطبعة عيسى البابي الحلبي وشركاه، د.ت. • «المنهاج شرح صحيح مسلم بن الحجاج»، النووي، أبو زكريا محيي الدين يحيى بن شرف، الطبعة: الثانية، بيروت، دار إحياء التراث العربي، 1392م. • «نظم الدرر في تناسب الآيات والسور»، البقاعي، إبراهيم بن عمر بن حسن الرباط بن علي بن أبي بكر، د. ط، القاهرة، دار الكتاب الإسلامي، (د. ت). • «الوابل الصيب من الكلم الطيب»، ابن قيم الجوزية، محمد بن أبي بكر بن أيوب بن سعد شمس الدين، تحقيق: سيد إبراهيم، الطبعة: الثالثة، القاهرة، دار الحديث، 1999م. Downloads البحث بصيغة (pdf) (Arabic) Published 2020-03-15 Issue Vol. 4 No. 8 (2020): ISSUE 8, tadabbur journal Section research Categories الأبحاث License Copyright (c) 2024 It is necessary for indicating to the author, journal and publisher concerning with intellectual property rights and as per the Creative Commons License This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License. Indicating to the intellectual property, copyrights, and open access right:According to the Budapest Initiative 2002; tadabbur Journal, which is issued by Khibrat Taibah For Research and Studies in Medina, provides free open access to its publications, and applies the Creative Commons license:Attribution- Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) for the works it publishes from peer-reviewed scientific research and reports, which are freely available on the Internet, and which allows any user to read, download, copy, and distribute (Convert), print, search, or create links to the full texts of the journal’s research and publications, and analyze them in an automatic manner for discovering them, sending them as software data, or using them for any other legal purpose, without financial, legal, or other technical barriers beyond those related to Internet access.It also highlight that the only barrier to reproduction and distribution, and the only role of copyright in this field, is the necessity of granting the authors of the journal’s research and reports and the publisher the journal; Control over their works, and the right to official recognition and reference citations. How to Cite Zabadi, Tawfiq Ali , trans. 2020. “Basing the Chapter of Al-Haqqah on the Glorification of Allah (Exalted Be He) and the Requisites of Devotion”. Tadabbur Journal 4 (8): 219-306. https://doi.org/10.62488/1720-004-008-004. More Citation Formats ACM ACS APA ABNT Chicago Harvard IEEE MLA Turabian Vancouver Download Citation Endnote/Zotero/Mendeley (RIS) BibTeX