Human stubbornness in the Holy Quran
Main Article Content
Abstract
This study was limited to the verses related to obstinacy (ʿinād), whether explicit expressions or those associated in meaning. The study aimed to clarify the meaning of obstinacy, to identify its types and causes, and to explore its resulting effects.
The researchers employed the inductive method, which is based on tracing the related verses and formulating main and subheadings considering them, as well as the deductive method by referring to the Qur’anic verses and deriving rulings and guidance that establish the phenomenon of obstinacy.
The main findings and recommendations of the research:
This study reached several findings, most notably:
- That obstinacy is a characteristic of many arrogant disbelievers, and it brings no good; often it destroys the person due to their stubbornness and rejection of the truth and its people.
- The causes and motives of obstinacy are numerous and present in every era, the most prominent of which are arrogance, following whims and desires, and hardness of the heart.
- The study concluded that obstinacy has effects on the individual and society, the most important of which are being deprived of contemplating the signs of Allah and incurring divine punishment.
The study recommended understanding the nature of the peoples mentioned in the Noble Qur’an in order to draw lessons and called for giving the subject of obstinacy greater attention in Qur’anic studies.
Downloads
Article Details
Conference Proceedings Volume
Section

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Indicating to the intellectual property, copyrights, and open access right:
According to the Budapest Initiative 2002; tadabbur Journal, which is issued by Khibrat Taibah For Research and Studies in Medina, provides free open access to its publications, and applies the Creative Commons license:
Attribution- Non-Commercial 4.0 International (CC BY-NC 4.0) for the works it publishes from peer-reviewed scientific research and reports, which are freely available on the Internet, and which allows any user to read, download, copy, and distribute (Convert), print, search, or create links to the full texts of the journal’s research and publications, and analyze them in an automatic manner for discovering them, sending them as software data, or using them for any other legal purpose, without financial, legal, or other technical barriers beyond those related to Internet access.
It also highlight that the only barrier to reproduction and distribution, and the only role of copyright in this field, is the necessity of granting the authors of the journal’s research and reports and the publisher the journal; Control over their works, and the right to official recognition and reference citations.
How to Cite
References
• "اثار العناد ومفهومه في القرآن الكريم". 2022. مجلة كلية العلوم الاسلامية، عدد 71 (أكتوبر). https://doi.org/10.51930/jcois.2022.71.%p، مسترجع من https://jcois.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075_8626/article/view/2062
• ابن فارس، أحمد، "معجم مقاييس اللغة ". تحقيق: عبد السلام محمد هارون. (دار الفكر، 1979).
• إسماعيل بن كثير، أبو الفداء، " تفسير ابن كثير "، (ط2، دار طيبة للنشر والتوزيع، 1999م)
• ابن منظور، أبو الفضل، محمد بن مكرم، " لسان العرب ". (ط3، بيروت، دار صادر، 1404ه).
• أبو السعود العمادي محمد بن محمد، تفسير أبي السعود (إرشاد العقل السليم إلى مزايا الكتاب الكريم)، (دار إحياء التراث العربي، بيروت).
• أبو حبيب، سعدي، "القاموس الفقهي لغة واصطلاحا"، (ط2، دمشق، سورية، دار الفكر، 1408ه- 1988م).
• البقاعي، إبراهيم بن محمد، نظم الدرر في تناسب الآيات والسور، (دار الكتاب الإسلامي، القاهرة).
• الحسين بن مسعود بن محمد الفراء، أبو محمد، " تفسير البغوي ". تحقيق عبد الرزاق المهدي، (ط1، بيروت: دار إحياء التراث العربي، 1420ه).
• الجوهري، إسماعيل بن حماد،" الصحاح تاج اللغة وصحاح العربية"، تحقيق: أحمد عبد الغفور عطار، (ط4، بيروت، دار العلم، 1407 هـ - 1987 م).
• الزبيدي، محمد بن محمد، "تاج العروس من جواهر القاموس"، دار الهداية.
• القرطبي، محمد أحمد القرطبي، " الجامع لأحكام القرآن". تحقيق أحمد البردوني وإبراهيم إطفيش، (ط2، القاهرة، دار الكتب المصرية).
• عمر، أحمد مختار" معجم اللغة العربية المعاصرة". (ط1، عالم الكتب،١٤٢٩هـ- ٢٠٠٨م).
• محمد صديق القنوجي، "فتح البيان في مقاصد القرآن" (بيروت، المكتبة العصرية للطباعة والنشر، 1992)
• محمد بن عمر الرازي، "التفسير الكبير". (ط3، بيروت: دار إحياء التراث العربي، 1422ه).
• محمود بن عمرو الزمخشري، أبو القاسم، " الكشاف". (ط3، بيروت: دار الكتاب العربي، 1407ه).
• محمد بن محمد، أبو منصور الماتريدي، " تأويلات أهل السنة ". تحقيق مجدي باسلوم، (ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، بيروت، 1426ه).
• منصور بن محمد السمعاني، أبو المظفر، " تفسير السمعاني". تحقيق: ياسر غنيم، (ط1، الرياض، دار الوطن، 1417ه – 1997م).
• نكري، عبد النبي بن عبد الرسول " دستور العلماء، جامع العلوم في اصطلاحات الفنون ". (ط1، بيروت، دار الكتب العلمية، 1421ه).
• "Āthār al-ʿInād wa-Mafhūmuhu fī al-Qurʾān al-Karīm." Majallat Kulliyat al-ʿUlūm al-Islāmiyya 71 (October 2022). https://doi.org/10.51930/jcois.2022.71.%p . Accessed at https://jcois.uobaghdad.edu.iq/index.php/2075_8626/article/view/2062.
• Ibn Fāris، Aḥmad، "Muʻjam Maqāyīs al-lughah". taḥqīq: ʻAbd al-Salām Muḥammad Hārūn. (Dār al-Fikr، 1979).
• Ismāʻīl ibn Kathīr، Abū al-Fidāʼ، "tafsīr Ibn Kathīr"، (ṭ2، Dār Ṭaybah lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ، 1999M)
• Ibn manẓūr، Abū al-Faḍl، Muḥammad ibn Mukarram، "Lisān al-ʻArab". (ṭ3، Bayrūt، Dār Ṣādir، 1404h).
• Abū al-Saʻūd al-ʻImādī Muḥammad ibn Muḥammad، tafsīr Abī al-Saʻūd (Irshād al-ʻaql al-salīm ilá mazāyā al-Kitāb al-Karīm)، (Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī، Bayrūt).
• Abū Ḥabīb، Saʻdī، "al-Qāmūs al-fiqhī Lughat wāṣṭlāḥā"، (ṭ2، Dimashq، Sūrīyah، Dār al-Fikr، 1408h-1988m).
• al-Biqāʻī، Ibrāhīm ibn Muḥammad، naẓm al-Durar fī tanāsub al-āyāt wa-al-suwar، (Dār al-Kitāb al-Islāmī، al-Qāhirah).
• al-Ḥusayn ibn Masʻūd ibn Muḥammad al-Farrāʼ، Abū Muḥammad، "tafsīr al-Baghawī". taḥqīq ʻAbd al-Razzāq al-Mahdī، (Ṭ1، Bayrūt،: Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī، 1420h).
• al-Jawharī، Ismāʻīl ibn Ḥammād، "al-ṣiḥāḥ Tāj al-lughah wa-ṣiḥāḥ al-ʻArabīyah"، taḥqīq: Aḥmad ʻAbd al-Ghafūr ʻAṭṭār، (ṭ4، Bayrūt، Dār al-ʻIlm، 1407 h - 1987 M).
• al-Zubaydī، Muḥammad ibn Muḥammad، "Tāj al-ʻarūs min Jawāhir al-Qāmūs"، Dār al-Hidāyah.
• al-Qurṭubī، Muḥammad Aḥmad al-Qurṭubī، "al-Jāmiʻ li-aḥkām al-Qurʼān". taḥqīq Aḥmad al-Baraddūnī wa-Ibrāhīm iṭfysh، (ṭ2، al-Qāhirah، Dār al-Kutub al-Miṣrīyah).
• ʻUmar، Aḥmad Mukhtār "Muʻjam al-lughah al-ʻArabīyah al-muʻāṣirah". (Ṭ1، ʻĀlam al-Kutub،، 1429، H-2008 M).
• Muḥammad Ṣiddīq al-Qannawjī، "Fatḥ al-Bayān fī Maqāṣid al-Qurʼān" (Bayrūt، al-Maktabah al-ʻAṣrīyah lil-Ṭibāʻah wa-al-Nashr، 1992)
• Muḥammad ibn ʻUmar al-Rāzī، "al-Tafsīr al-kabīr". (ṭ3، Bayrūt،: Dār Iḥyāʼ al-Turāth al-ʻArabī، 1422H).
• Maḥmūd ibn ʻAmr al-Zamakhsharī، Abū al-Qāsim، "al-Kashshāf". (ṭ3، Bayrūt: Dār al-Kitāb al-ʻArabī، 1407h)
- Muḥammad ibn Muḥammad، Abū Manṣūr al-Māturīdī، "Taʼwīlāt ahl al-Sunnah". taḥqīq Majdī Bāslūm، (Ṭ1، Bayrūt، Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah، Bayrūt، 1426h).
• Manṣūr ibn Muḥammad al-Samʻānī، Abū al-Muẓaffar، "tafsīr al-Samʻānī". taḥqīq: Yāsir Ghunaym، (Ṭ1، al-Riyāḍ، Dār al-waṭan، 1417h – 1997m).
• Nkry، ʻAbd al-Nabī ibn ʻAbd al-Rasūl "Dustūr al-ʻulamāʼ، Jāmiʻ al-ʻUlūm fī iṣṭilāḥāt al-Funūn". (Ṭ1، Bayrūt، Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah، 1421h).